Září 2013

Průvodce digitálním DJingem vol.1

8. září 2013 v 17:26 | Michael Kottas
Dnešní djing je z velké části digitální a gramofonoví fajnšmekři se můžou při praskotu svých desek uvztekat při pohledu na djs s lehkým batohem namísto casu s deskami. Nebudu se přiklánět ani na jednu stranu barikády, protože každá má své výhody a nevýhody. Každopádně pro mě bylo snazší, levnější a jednodušší se před dejme tomu šesti, sedmi lety naučit základům djigu na počítači s příslušným softwarem. A i tomu je dodnes podmíněn můj hardware. Rád bych se proto podělil o některé svoje zkušenosti, poznatky a postřehy, které možná občas mohou být triviální a noroticky známé, ale občas člověku prostě utečou.

Začal bych od úplného základu a to je počítač a v našem případě notebook (asi těžko budeme tahat do klubu desctop ;-D ). Pokud bych si já v tuto chvíli měl pořídit notebook, který by byl určen pro hraní, tak bych se soustředil na pár detailů, které nám nakonec můžou ušetřit čas i peníze. První pohled - železo. Není nic protivnějšího, než když se bojíte poškrábat si nový lesklý notebook za pár korun z atraktivních, ale naprosto nepraktických měkkých plastů. Hodíte naleštěný notes do batohu spolu s klubkem kabelů, kterému se prostě nevyhnete, přihodíte sluchátka a možná i kontrolér a v klubu vytáhnete notes s pěknými pár rýhami a budete si nadávat. Jasně, teď si říkáte, že je to kosmetika, ale vezměte si, jak je na tom asi zbytek počítače, když už jen jeho nejviditelnější část dostala takhle zabrat po setkání s pár kabely. Pak si všimnete, že panty jsou taky plastové, větrák nestíhá a tak dál. Kam se tím chci dostat? Chci poukázat na to, že je dobré se dívat na bytelnost a kvalitu zpracování a to zvlášť u počítače, který budeme často tahat s sebou do zakouřeného a zaprášeného klubu. (Jedny z nejodolnějších relativně dostupných notebooků jsou IBM - sám mám stařičký ThinkPad a je to neskutečný držák).

A teď když už jsme se zamysleli na vcelku podřadnou věcí jako je vzhled, tak se koukneme co by měl mít notes pod kapotou. Většina dnešních mixovacích programů není přehnaně náročná, ale jedno jádrový procesor by měl možná menší problém třeba s Traktorem. (záleží na verzi) Já do minulého roku hrál na konfiguraci 1,8 GHz procesor a 1 Gb ram (Traktor 2). Nevýhoda téhle sestavy byla v pomalém načítání skladby, na efekty jsem mohl zapomenout, protože notebook začal sekat skladbu při zapnutí efektu a tak dál. Je možné, že by se tohle dalo nějak vyladit, ale dnes pravděpodobně takhle slabý nový notebook stejně nekoupíte. Co bych doporučil je minimálně procesor i3 (čím vyšší tím lepší) a minimálně 4 Gb ram, protože tady jde ramka ruku v ruce s procesorem. Tohle bych viděl jako funkční minimum, aby si člověk mohl dělat relativně pohodlně cokoli a nemusel sáhodlouze čekat na reakci systému.

Doporučuju napřiklad: Lenovo Yoga Pad 2, nebo MacBook Pro, Nebo Samsung series 7 a 9

No a co vlastně zvuk? Jak to uděláme? Píchneme kabel z mixu do sluchátkového vstupu? No netvrdím, že to nejde a že jsem to nikdy neudělal, ale tohle řešení shledávám za krajně prasácké a pokud nehrajete Míšu Davida na vesnickém disku, ale myslíte to aspoň trochu vážně a víte co je to srovnaný beat, tak budete asi chtít sluchátkový odposlech. Tím už asi tušíte, kam mířím. A to do obchodu pro externí zvukovou kartu. Jednak proto, že integrované karty na základních deskách notebooků se sice můžou honosit jménem firmy jako Harman Kardon, JBL a tak dále, ale většinou vám poskytnou pouze přijatelné ozvučení filmu na večer v posteli, ale rozhodně nedosáhnou kvalit externí zvukové karty (kdo vyzkouší na reprosoustavách větších, než si koupí v tescu vede rohlíků, tak pochopí). Tak a jak se teď vyznat v těch zvukovkách co si třeba dohledáme na Alze? Zaprvé přestaneme hledat na Alze, jelikož tady dj svojí externí výbavu nenajde. Tady už se musíme pídit na jiných internetových obchodech. Nebudu doporučovat ani jeden konkrétní, protože když někde najdete to, co chcete, tak to stejně projeďte heurékou a amazonem, protože tady si občas prodejci nastavují ceny vážně nesmyslně (například před 5 lety byla cena mých sluchátek ve více obchodech o téměř 2000 korun vyšší, než jsem je nakonec sehnal).

První na co se dívám u zvukovky je její samplovací frekvence a tady bych doporučil 24bit/96kHz , ale i 16bit/48kHz by mělo stačit. Každopádně tady na tyhle hodnoty se se dostaneme u těchto specifických karet téměř vždycky. Další je jak se vůbec připojíme k pc. Valná většina se připojuje naprosto klasicky přes usb. Tady bych se jen podíval, jestli je to usb 2.0. Pokud ne, tak bych docela váhal o koupi, protože i přesto, že usb jsou zpětně kompatibilní, tak pochybuju o rychlosti usb 1.0 a tipoval bych, že by to mohlo dělat problémy. Každopádně 2.0 a ještě lépe 3.0 bych bral jako nutný standart. Určitě bychom objevili i kartu s firewire a karty s tímto rozhraním jsou většinou kvalitnější a dražší.

No a co bych měl chtít od karty pro dje? Chci abych si mohl rozdělit kanály, což znamená že chci minimálně dva výstupy, které jsou nezávislé na sobě, abych mohl ve sluchátku slyšet "ztlumený" song a z druhého kanálu aby lezl hlavní, mixovaný signál. Tohle je vlastně ten nejjednodušší postup zapojení. Když to budu konkretizovat, tak cesta je: Počítač - USB zvukovka - A=mix, B=sluchátka. Je samozřejmě možné nastavit A i B jako plnohodnotné decky a mixovat přes mixpult a odposlech mít na cue, ale to už zacházíme k detailům.

No a tohle je minimální základ co chcete u zvukovky. Pokud potřebujete třeba připojit kytaru, nebo mikrofon a podobně, tak je to jen na vás a na množství a typu vstupů a výstupů. Jo a i zde bych se trochu kouknul jak moc je zvukovka bytelná.












No a teď tedy máme počítač, zvukovou kartu a chybí nám do základu asi už jen ta jedna tak typická ikona Djs a to jsou sluchátka. Tak trochu mě dráždí trend posledního roku, kdy každý najednou nosí velká sluchátka, jak se jim tak všeobecně říká. Nedráždilo by mě ani tak potkávat na ulici spřízněné hifistické duše, ale dráždí mě jejich zatvrzelý a milný dojem o kvalitě jejich sluchátek. Bohužel tenhle trend nekvalitních sluchátek vidím i mezi djskými sluchátky. Pokud si koupíte sluchátka za 1000 a budou vám připadat, že vám utrhnou hlavu, tak budete mít z části pravdu, ale nakonec vám spíš jen poteče krev z uší :-D. Musím říct, že sluchátka pro dje je specifická kategorie s trochu odlišnými charakteristikami, než by byly supra aurální sluchátka, která budete mít na poslech doma, nebo na poslech venku. Dj sluchátka se snaží dobře izolovat, když je máte na sobě, abyste dobře slyšely mixovanou skladu, a velmi často mají i maličko nižší impedanci pro mírně hlasitější poslech ze slabších zdrojů. Jsou většinou vyráběny tak, aby něco vydržely a určité jejich části se daly dobře vyměnit. Tohle je jeden ze znaků lepších sluchátek, že když se něco porouchá, tak to neznamená hned koupi nových. Pravda je, že každé ucho je jiné a každému vyhovuje něco jiného a není od věci si sluchátka jít někam vyzkoušet. Občas nepříjemně tlačí na uši a to vážně z fotky a ani po krátkém vyzkoušení nezjistíte. Doporučuji aspoň půl hodinku poslechu, abyste zjistili, jestli sedí či ne. Možná se teď zdá, že chci tlačit každého do drahých sluchátek a možná tomu tak opravdu je, ale jde o to, že pokud chce někdo dělat dj, tak počítám, že miluje hudbu a pokud ano, tak musí být i tak trochu nadšencem do kvality zvuku a dobrý zvuk prostě něco stojí J. No a shrnutí ke sluchátkům: Pozor na materiály a to zvlášť u otočných kloubů, tvrzené plasty mají tendenci praskat, ale zase jsou lehčí a zase tak moc nepraskají, když nejste neopartní, koukejte na délku kabelu, na zlacený konektor, případně na odnímatelný kabel, vyměnitelné náušníky a hlavně si vyberte takové, které vám sednou jak na hlavě, tak zvukově.




Takže máme hardware kompletní a můžeme se podívat na software. Tady asi budu trochu nekompromisní a budu vás ovlivňovat, ale myslím si, že mám opodstatněný důvod. Prostě si pořiďte Traktor od Native Instruments a hotovo. V tuhle chvíli je to nejpropracovanější, nejrozšířenější, nejstabilnější, nejelegantnější řešení pro digitální djing. Většina výrobců hardwaru pro mixování rovnou píše ovladače pro traktor a většinou fungují hned po vybalení z krabice. Pokud nejste fajšmekr a netoužíte po Seratu, protože by vám chyběl pocit desky pod rukou, tak Traktor je jediná rozumná možnost. Jistě je to placený program, ale řekněme, že se dá program nainstalovat i zadarmo (piratebay.sx). Jsou tu i jiné alternativní programy jako je VirtualDj, mixvibes, magix, ale žádný se nevyrovná traktoru (Serato opět řadím jinam).


Takže sečteno podtrženo tohle je první krok k tomu virtuálně hrát. Samozřejmě, že na naučení techniky a ovládání proramu potřebujete jen počítač, aspoň minimální hudební sluch, horu skladeb a spoustu času na míchání a nahrávání svých prvních setíků ;-).